Ha aknéval, rosaceával, ekcémával, pikkelysömörrel vagy bármilyen más bőrbetegséggel küzdesz, biztosan tudod, milyen frusztráló, kellemetlen és kínos lehet ezekkel a bőrtünetekkel együtt élni. A bőrbetegségek túlságosan irritálóak – depressziósnak, szociálisan szorongónak érezheted magad, és súlyosan befolyásolhatják önbizalmad és önbecsüléséed.

Nagyon fontos az eszünkbe vésni, hogy ha bőrproblémánk van akkor és egyébként is a szánkba vett ételek ugyanolyan fontosak, ha nem fontosabbak, mint a bőrükre felvitt termékek. Minden étel, amit megeszünk, áthalad az emésztőrendszerünkön, és különféle vitaminokra, ásványi anyagokra és aminosavakra bomlik, amelyeket a szervezet felhasználhat az egészséges bőr, erős izmok és csontok építésére.
Azonban vannak gyulladást elősegítő élelmiszerek mint például a tehéntej, a cukor, az alkohol, sőt a glutén is. Tudjuk, hogy egyes tehéntej IGF-1-et tartalmaz , ami egy növekedési hormon. Ez gyulladáshoz vezet, és a gyulladás kulcsfontosságú a pattanások tekintetében. Meggyőző bizonyítékok állnak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a magas glikémiás indexű ételek cisztás akne kialakulásához vezethetnek. Már néhány hét kihagyás után is észrevehetőpozitív változás a bélrendszer és a bőr egészségi állapotátban.

Rendben, de akkor miért nem okoz mindenkinél bőrproblémát a gyulladást okozó élelmiszer?
Itt jön képbe a szivárgó vagy áteresztő bélszindróma.

Szivárgó bél esetén a vékonybélből a dolgok kimosódnak a véráramba és ez gyulladást is okozhat. Másrészt az említett gyulladáskeltő élelmiszerek elősegítik a rossz baktériumok és gombák szaporodását. Ezen barátságtalan organizmusok túlszaporodása fokozhatja a gyulladást a szervezetben, és súlyosbíthatja a bőrbetegségeket, például a pattanásokat okozhatnak.

Valószínűleg már hallottál a bélmikrobiómról. A bélrendszeredben élő 100 billió mikroorganizmus korunk legfontosabb orvosi felfedezése.

A bélmikrobióm a bél-bőr tengelyen keresztül kommunikál a bőrrel, amely közvetlenül befolyásolja a bőr megjelenését.

Az ok, amiért a krémek nem működnek

Ha bőrbetegséggel küzdesz valószínűleg sok különböző krémet, testápolót próbáltál már ki. Valószínűleg azt tapasztaltad, hogy még ha ezek a krémek némi enyhülést is kínálnak, ez általában átmeneti.

Nem csoda, ha az orvos által felírt bőrápoló krémek nem hatnak. A problémát kívülről befelé próbálják kezelni, amikor bizonyos bőrbetegségeket belülről kell kezelni, a bélrendszerből kiindulva.

11 Bőrbetegség, amely a bélből indul

• Ekcéma
  • Rosacea
  • Akne vulgaris
  • Cisztás akne
  • Pikkelysömör
  • Korpa
  • Seborrhoeás dermatitis
  • Dermatitis herpetiformis
  • Perioralis Dermatitis
  • Alopecia
  • Vitiligo
  • Szájnyálkahártya elváltozások (szájfekélyek)

Ha ezek közül bármelyikkel küszködsz, érdemes tesztelni a bélmikrobiómot.

A bél-bőr tengely

Amikor elkezdünk mélyebbre ásni a tudományban a bél-bőr tengely körül, teljesen világossá válik, hogy az egészséges bőr az egészséges bélrendszerrel kezdődik.

A szivárgó bél és a cisztás akne

Ma már tény, hogy az akne nem annyira a bőr, mint inkább a belek problémája. [1] A lipopoliszacharid (LPS) endotoxinokat termelő káros Gram-negatív baktériumokról kimutatták, hogy pusztítást végeznek a belekben és a bőrben.

A tanulmányok alapján ha magas a lipopoliszacharid (LPS) endotoxin szintje a szervezetében, akkor ezek megzavarhatják a sebgyógyulást, és súlyosbíthatják a hegeket. [6] Az LPS-t az acne vulgaris-szal is összefüggésbe hozzák, és valószínű, hogy erősen reagálni fog a bőröd az E. coli lipopoliszacharid endotoxinra (E. coli LPS). Az E. coli LPS-sel szembeni erős reaktivitás azt jelenti, hogy nagyobb valószínűséggel alakulnak ki fibrin mikrorögök, amelyek kis, fájdalmas szöveti hegesedést okoznak. [7]

Az LPS és az E. coli biztosan sok gondot okoz. Az LPS és az E. coli LPS magas szintje hozzájárul a bél szivárgásához, ami lehetővé teszi, hogy ezek a bosszantó baktériumok bejussanak a véráramba, ami további problémákat okoz. A szivárgó bélrendszerben szenvedőknél nagyobb valószínűséggel fordul elő akné, és ha az E. coli LPS érintett, az depressziót is okozhat. Az LPS azt is megnöveli, hogy irritábilis bél szindróma és szorongás alakul ki. [2]

Az ekcéma esetén ugyancsak mikrobióm tesztet javasolnak és mikrobióm specifikus diétát.

A Rosacea és a SIBO kapcsolata

A kutatók szoros összefüggést tártak fel a vékonybél bakteriális túlszaporodása (SIBO) és a rosacea jelenléte között. [10] Egyes orvosok arról számolnak be, hogy amikor SIBO-val kezelik pácienseiket, az évek óta tartó rosacea hirtelen megszűnik.

Sajnos a SIBO-t csak 2004-ben fedezték fel, és sokan szenvedtek rosaceában, és nem tudták, hogy problémájuk forrása a bélrendszerük lehet. Sokan még mindig nem tudnak erről a fontos összefüggésről.

Cöliákia és bőrbetegségek

A cöliákia és a bőrbetegségek kéz a kézben járnak. A cöliákiában szenvedőknél nagyobb valószínűséggel fordulnak elő: [11]

• Dermatitis herpetiformis
  • Alopecia
  • Ekcéma
  • Urticaria
  • Vitiligo
  • A szájnyálkahártya elváltozásai

Gyakran azt veszik észre a cöliákiában szenvedő betegek,hogy a cöiákia kezelése során letisztul a bőrük.

Az egészséges bél egészséges bőrt jelent
Ha bőrproblémáid vannak, ne pazarolja a pénzt bőrgyógyászra és krémekre. Vagy csináltass mikrobiom tesztet, ami sajnos elég drága, vagy indítsd be a szervezet öngygyító folyímítait. Növelda glutathion szintézist, ami a szervezet mester antioxidánsa. Ehhen aktiválnod kell az Nrf2 antioxidációs regulátort ami az antioxidánsok szintézisét serkenti ezáltal a saját tested eliminálja az oxidatív stresszt,megszünteti a gyulladásokat a patogének ellen vezényli az immunrendszered és meggyógyítja a tested kívülről belülről. Megefelelő glutation szintézis esetén beindul a sejtregeneráció.